ورود شمارا به تارنمای مدرسه مجازی خوش آمد می گوییم . امیدواریم مطالب این تارنما برای شما مفید باشد

موضوع بسته شد
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
Like Tree2Likes
  • 2 Post By z---r

موضوع: درس چهار دهم دریا قلی

  1. #1
    مدیر ارشد z---r آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2012
    نوشته ها
    884
    تشکر
    56
    تشکر شده 607 بار در 308 ارسال

    درس چهار دهم دریا قلی

    فعالیت های درس
    1-تشبیه هایی را که در متن درس به کار رفته ، پیدا کنید و بنویسید

    1- دریاقلی به وسعت دریاست نام تو
    2- دریاقلی ،هم چون دریایی خروشان بود .


    2-جملات يا عباراتی را از متن درس پيدا کنيد و يا خودتان بنويسيد که هريک
    علامت های زير را داشته باشند.
    ( ؟ - ! - « » - : )

    دریاقلی !رکاب بزن یا علی بگو
    شهید « دریاقلی سورانی » یکی از دلاوران دوران دفاع مقدس بود .
    دریا قلی با چه وسیله ای خود را به شهر رساند ؟
    انگار کسی در گوشش می گفت : دریا قلی رکاب بزن همه چیز به جوانمردی
    تو وابسه است


    3- بیت زیر را توضیح دهید و آرایه های موجود در آن را بنویسید
    دریا قلی ! به وسعت دریاست نام تو تاریخ ، در تلفظ نام الکن است

    دریا قلی ! وسعت نام تو به اندازه ی دریا بزرگ است تاریخ برای گفتن حقیقت نام تو ناتوان است
    آرایه ها
    1- تشبیه : نام تو به وسعت دریاست .
    2- شخصیت بخشی : تاریخ در تلّفظ نام تو الکن است ( اینگونه تصور شده است که تاریخ شخصی است که می تواند سخن بگوید )


    املاء
    1- کلماتی را که در نوشتن آن ها یکی از شکل های حرف (( ف ، ق ))به کار رفته
    پیدا کنید و بنویسید .
    ف = هدف – فدا جان فشانی – حفظ – اوراق فروشی – فرزند – فرسوده – ذوالفقاری –
    غافلگیر- فوراً – افتاد – تکلیف – فریاد - مدافعان – نفوذ – معروف- اتفّاق .
    ق= دریاقلی – به موقع - قرار – قلّه – مقدس – سقوط – اوراق – ذوالفقاری – قدرت –
    مقابله – عقب – انتقال – اتفّاق .

    2- با توجه به متن درس جمله های زیر را کامل کنید
    در داستان های کهن ایرانی آرش ، دلاور مردی بود که وقتی قرار شد که کمانداری ایرانی تیری رها کند و
    هر جا که تیر فرود آید
    مرز ایران باشد ، دلیرانه بر قلّه ی دماوند بر آمد و تیری در چلّه ی کمان نهاد و با
    پرتاب کردن آن ، سرزمین ایران را از
    بیگانگان رهایی بخشید و جان خود را دراین راه فدا کرد .
    خاطره ی این جانفشانی درراه پاسداری از میهن ،هنوز در یاد ها زنده است . این سرزمین در هر
    روزگاری
    ، پهلوانان و نام آوران بی شماری را در خود پرورانده است .
    3- در هر ردیف هر نخستین کلمات را بر دارید ، از راست به چپ کنار هم قرار دهید
    تا یک واژه از متن درس به دست آید ، کلمه مورد نظر را جلوی همان ردیف بنویسید
    الف ) برادر - عماد - ثابت -------> بعث
    ب) لار – مادر - سامرا ------------> لمس
    پ ) غایب – راز – یاس – باغ -------> غریب
    ت) مرد – حالا – نان – تماس --------> محنت


    نگارش

    متن زیر را به دقّت بخوانید و نشانه های نگارشی را هر جا که لازم است قرار دهید .

    « دریاقلی در آن شب پاییزی نهم آبان ماه 1359 ،فرزند خورد سال خود را در نزدیکی سایه هایی که در سیاهی شب داشتند خود را برای حمله ی وحشیانه به آبادان
    آماده می کردند ، تنها گذاشت . او ، با همه توان و قدرت ، رکاب می زد . انگار کسی در گوشش می گفت : دریاقلی ! رکاب بزن ، همه چیز به جوانمردی تو وابسته است .اگر کوتاهی کنی ، همه شهر و دیار نابود خواهد شد
    دریا قلی ! رکاب برن ، یا علی بگو ...................... چشم انتظار همّت تو ، دین و میهن است »


    2- کار دریا قلی را با کار آرش مقایسه کنید و نتیجه را در یک بند بنویسید .از نشانه های نگارشی مناسب هم استفاده کنید .
    هردو ، کاری میهن پرستانه انجام داده اند . هردو درواقع برای حفظ ، مرزهای ایران ، از خود شجاعت نشان دادند .
    3- من با خواند این درس
    کنجکاو شدم که در باره شهدای جنگ تحمیلی و قهرمانان اسطوره ای ایران اطّلاعات بیشتری به دست بیاورم

    متوجه شدم که ایز سرزمین قهرمانان گمنامی دارد که برای حفظ ایران حتی از فرزندان خود نیز گذشته اند .

    اکنون احساس می کنم که ما برای حفظ دست آورد های شهدایمان وظیفه ی سنگینی بر دوش داریم .

    کار گاه نویسندگی

    توصیف
    یکی از راه های تمرین و تقویّت نویسندگی بهره گیری از توصیف است .
    توصیف ، بیان ویژگی های یک چیز است . در توصیف باید به رنگ ، بو ،
    نرمی ، درشتی ، فاصله و دیگر خصوصیّات ، توجّه کرد .توصیف دقیق، سبب
    می شود خواننده، به آسانی، شئ مورد نظر را در ذهن خود بازسازی کند .


    1- کدام بخش درس از نظر توصیف زیباتر است ، آن را بنویسید و توضیح دهید


    2- با استفاده از توصیف ، یک بند در مورد میهن (( ایران من )) بنویسید.

    3- فهم خودرا از ضرب المثل ((هرکه بامش بیش ، برفش بیشتر )) ف در یک بند بنویسید .
    وقتی کسی از امکانات ، ثروت ، و قدرت بیشتری بر خوردار باشد به طور یقیین
    مسئولیت ، دردسر و مشغله ی بیشتری نیز خواهد داشت و باید انرژی وقت بیشتری
    برای انجام کار های خود صرف کند


    4- هرچه را از محتوای درس های این فصل فهمیده اید ، در یک بند بنویسید .
    مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان , پایه ششم ,ریاضی ششم , دروس ریاضی, درس ریاضی ,ریاضی ,ریاضی پایه ششم , ریاضی ششم دبستان,مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان ,پایه ششم , درس علوم تجربی,علوم ,علوم تجربی , علوم ششم ,علوم پایه ششم , علوم ششم دبستان ,مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان ,پایه ششم , درس کار وفناوری ,کار وفناوری ,کاروفناوری پایه ششم ,کاروفناوری ششم , کاروفناوری ششم دبستان ,مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان ,پایه ششم , درس فارسی,فارسی,زبان فارسی ,فارسی پایه ششم ,فارسی ششم , فارسی ششم دبستان ,مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان ,پایه ششم , درس اجتماعی,اجتماعی ,مطالعات اجتماعی,مطالعات ,اجتماعی پایه ششم ,اجتماعی ششم,اجتماعی ششم دبستان , مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان ,پایه ششم , درس قرآن,قرآن ,قرآن پایه ششم,قرآن ششم, مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان , پایه ششم ,درس هدیه های آسمانی,هدیه ها ی آسمانی ,هدیه های آسمانی ششم, هدیه های آسمانی پایه ششم ,

    پایان درس چهاردهم دریا قلی
    rasa and sajili like this.

  2. کاربر زیر به خاطر ارسال مفید z---r از ایشان تشکر کرده است:

    12145 (04-25-2014)

موضوع بسته شد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

     

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید